JPC - Framtidsblikket - Redd miljøet

Redd miljøet – få flere kunder

På JPC-kontoret står en velbrukt kaffemaskin som på mange måter symboliserer en veldig gammeldags tankegang. Den kommer det noen og renser på intervall, enten det er blitt drukket tusen kopper eller bare hundre. Det faktiske forbruket måles ikke. Ronny Johnsen, daglig leder i JPC, tror det er rom for nytenkning.

– Man jobber i blinde, basert på faste mønstre, sier Ronny.

En bedre metode? En nettkoblet sensor i kaffemaskinen kan rapportere bruken i sanntid, som så gir mønstre som kan analyseres med verktøy for dataanalyse for å peile inn bedre tidspunkter for rens.

Det trenger ikke handle om kaffe, selvsagt – Ronny trekker gjerne frem søppelhenting. Her er det også vanlig å tømme avfallscontainere med jevne mellomrom – uavhengig av hvor fulle eller tomme de er.

– I et miljøperspektiv er det dumt å reise rundt for å tømme containere som er halvfulle. I stedet kan de utstyres med en sensor som sier at «nå er jeg nesten full».

Samtidig som denne typen smarte løsninger gir et lavere miljøfotavtrykk, innebærer de også mulighet for en merkbar økonomisk opptur – ikke minst for bedrifter som skal selge seg inn til nye kunder.

– 11 kubikk søppel er 11 kubikk søppel, men om man kan vise kunden at man leverer mer effektive løsninger for en billigere penge blir det lettere å vinne anbud.

DEL

Søk

    Søk

      JPC fjernsupport
      Vi bruker cookies for å kunne gjøre brukeropplevelsen bedre for deg. Ved å fortsette å bruke disse sidene godkjenner du bruk av cookies. Les mer på vår personvernside.