Amazon Go

Snakk med butikken din

Der norske butikker har dyppet tåa i selvbetjente kasser, er Amazon-butikkene kasseløse. Kundene nøyer seg med å scanne en kode når de ankommer. Deretter kan de plukke med seg hvilke varer de vil og spasere rett ut igjen – betalingen trekkes automatisk.

– Det er litt samme opplevelse som nasking, bortsett fra at det er lovlig.

Det sa analytiker Mark Mahaney i RBC til Forbes da Amazon nylig tok steget over i fysiske dagligvarebutikker med sitt Amazon Go-konsept.

– Du trenger ikke gjemme noe i jakken din.

Denne smått magiske handleopplevelsen er gjort mulig med en kombinasjon av maskinlæring, kameraer og sensorer plassert rundt i butikken.

Der fokuset i media ofte er på brukeropplevelsen, er Ronny Johnsen, daglig leder i JPC, vel så nysgjerrig på hvordan sensordataene som genereres av butikkbesøkene kunne vært brukt av norske kjøpmenn til å drive bedre butikk.

– Det går an å finne ut når det er mest folk i kjøttdisken, eller å få varer til å fortelle når de går ut på dato.

Ett konkret eksempel han gir er en varehylle med fire typer peanøttsmør, hvor kunden vurderer to av dem opp mot hverandre.

– Sensorene forteller hvilken krukke som blir tatt ut av hylla, hvor lang tid det tar før kunden setter den tilbake og hvilket peanøttsmør som endte opp i handlekurven i stedet. Mønstre i disse dataene analyseres for å vurdere om etiketter eller hylleplasseringer bør endres.

Samtidig gjør smart bruk av blåtannteknologi det mulig å finne ut hvilke typer kunder som besøker butikken til hvilke tider.

– La oss si at du har 50 meter butikkvindu. Du kan finne ut hvilket av vinduene folk stopper opp ved, og når. Dermed kan man snu utstillinger og annonsering etter hvem som ser på, og spisse markedsføringen slik man allerede gjør på nett.

DEL

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Søk

    Søk

      JPC fjernsupport

      Vi bruker cookies for å kunne gjøre brukeropplevelsen bedre for deg